Artikler
Webnext • 05.08.2021

🕑 4 Min lesing

5 grunner til hvorfor din nettside bør være mobilvennlig

Mobilvennlig nettside vs ikke-mobilvennlig nettside

At en nettside er mobilvennlig betyr at innholdet og designet automatisk tilpasser seg mobilen og andre skjermstørrelser. Dette kalles også responsivt design. Man kan fort se om en nettside er mobilvennlig eller ikke ved å besøke den på mobil. Må du zoome inn med fingrene for å forstå innholdet så er nok ikke nettsiden tilpasset mobil. Er innholdet og designet tydelig og klart, så er nettsiden tilpasset mobil.

Ved å ikke tilpasse nettsiden for mobil i dagens marked gjør at du mister over 50% av besøkende.

  1. Over 50% av internett brukere bruker mobil.

    Tidene har endret seg. I dag bruker de fleste mobil for å surfe på internett, og ser trolig ut til å øke i fremtiden. Dette skiftet betyr også at de som markedsfører seg på internett må tilpasse seg mer og mer mot mobil for å nå målgruppene sine. Hvis 50% av besøkende på din nettside er via mobil og din nettside ikke er mobilvennlig, så mister du faktisk 100% av alle dine besøkende.

  2. Bedre synlighet i Google og andre søkemotorer

    En av de store faktorene Google søkemotor rangerer nettsider etter, er brukervennlighet. Er ikke nettsiden til bedriften din mobilvennlig og brukere søker tjenester og produkter du tilbyr, så kan du være sikker på at Google har gjemt siden din lengre bak i favør av dine konkurrenter's mobilvennlige nettsider.

  3. Øke salg, leads og merkesvarebevissthet

    Folk bruker i dag mobilen rett som det er for å kjøpe produkter og tjenester. Derfor bør mobilvennlighet være en del av din digitale strategi for å nå ut til den største målgruppen. Driver du nettbutikk så er det helt essensielt at nettbutikken er mobilvennlig, men det samme gjelder også for bedrifter som leverer tjenester eller produkter kun via fysisk butikk. Dette er fordi folk flest i dag gjør research på forhånd før de velger leverandør, for å skape en tilknytning mot bedriften. Ved å ha optimalisere nettsiden for mobil, så vil du enklere engasjere din målgruppe ved å la de enkelt navigere nettsiden og finne relevant informasjon på mobil.

  4. Dine konkurrenter er mest sannsynlig allerede på mobil

    De fleste bedrifter som aktivt bruker sine nettsider i dag er mobilvennlige. Dette betyr at dersom du driver i en bransje som er preget av konkurranse, som de fleste bransjer er, så blir du mest sannsynlig forbigått av dine konkurrenter på dette området. Husk på at en nettside er ment for å gi besøkende relevant informasjon samt utrykke bedriftens profesjonalisme og budskap, ved å ikke ha en mobilvennlig nettside risikerer du å gi feil inntrykk til dine besøkende, som igjen fører til at du mister de.

  5. Bygge og opprettholde merkevarebevissthet

    En nettside spiller en stor rolle i hvordan folk oppfatter din merkesvare. Ved å ikke ha en mobilvennlig nettside, mister du ikke bare besøkende, men flere av de kan også oppfatte din bedrift som uprofesjonell. Dette er neppe en effekt du ønsker å ha på besøkende og potensielle kunder. Å kjøre kampanjer på sosiale medier eller i Google hjelper lite når nettsiden ikke er profesjonell. For å oppnå konverteringer, så må nemlig brukervennlighet være på plass.

På tide å oppgradere nettsiden for mobil?

Er det 5 - 10 år siden dere lagde nettside for bedriften? Da holder den mest sannsynelig ikke mål i dagens marked. Verden blir mer og mer mobil, så skal du holde tritt med konkurrenter i dagens marked så må nettsiden også oppgraderes. Ta kontakt med oss så hjelper vi dere med oppgradering av dagens løsning.

Kontakt oss