🕑 5 Min lesing
Er en billig nettside verdt det for din bedrift?

Alle elsker en god deal. Det er helt naturlig å tiltrekkes mot billigere alternativer, men det har også sine ulemper. Du vil ikke bruke billigste elektrikkeren fordi det kan gå utover brannsikkerheten i huset ditt. På samme måte for å unngå våte føtter og en forkjølelse, så velger du ikke billigste turskoene når du skal på helgetur i fjellet.
Derfor bør du heller aldri gå etter billigste nettsideløsningen for din bedrift. En nettside er en av de viktigste markedsføringskanalene til bedrifter og er ofte stedet der folk får sitt første inntrykk av din virksomhet.
Budsjettet for din nettside bør være bestemt rundt andre faktorer enn kun pris alene, som for eksempel behov, kvalitet og hvor effektivt den kan innfri deres bedriftsmål. En god måte å få et godt tilbud på en nettside er å få 3 - 4 tilbud fra forskjellige byråer, så man også unngår overprisede løsninger.
Hvorfor vil du ha et billig nettsteddesign?
-
Budsjettet ditt er stramt. Samtidig vil du ha en god nettside, men som ordtaket sier, man kan ikke få i pose og sekk.
-
Du legger ut produktene eller tjenestene din på sosiale medier og har inntrykk av at nettsiden kun er ment som en formell presentasjon av bedriften din.
-
Du tror ikke en nettside gir din bedrift noe form for verdi, så du velger billigste alternativet bare for å ha en nettside i det hele tatt.
-
Du har grunnleggende ferdigheter og erfaring med å bygge en nettside. I tillegg er ut-av-boksen maler tilgjengelig. Så du vil bygge din egen nettside.
-
Du har en venn eller en i familien som driver med webdesign som kan tilby det for svært lite. Prisen er for god til å gå glipp av.
Dette er alle grunner mange bedrifter går god for når det gjelder å velge billig nettsideløsninger. Men er det virkelig verdt det å investere i en billig nettsideløsning?
Ulemper med billig nettsider
-
Din merkesvare blir satt på spill
På samme måte som du ikke møter opp i møter med hullete bukser og uvasket skjorte, så vil du ikke møte eksisterende eller potensielle kunder med et billig webdesign. Besøkende danner seg nemlig raskt et inntrykk av din virksomhet i øyeblikket de besøker nettsiden din. Ser den billig og lite profesjonell ut, så vil de tro det samme om din virksomhet. Dette er neppe inntrykket du ønsker å ha på kunder eller potensielle kunder. Derfor bør du ta din virksomhets tilstedeværelse på internett på alvor.
Har du derimot ingen nettside og satser utelukkende på markedsføring i sosiale medier, så bør du vite at i 2021 så er de fleste nølende med å stole på et selskap uten nettside. Sosiale medier og nettsider er ikke det samme. Begrepet "sosial" brukes fordi det er en kanal for å kommunisere med seerne. Sosiale medier er et flott verktøy for å informere målgruppen om Artikler og kampanjer samt annonsering. Men det innebærer en helt annen strategi enn hva et nettsted gjør. -
Dårlig brukervennlighet = dårlig resultater i søkemotorer
De fleste i dag bruker søkemotorer for å finne leverandører, tjenester og produkter. Søkemotorer som Google og Bing er glad i brukervennlige nettsider som gir verdi til brukere. Hastighet, innholdstruktur, innholdskvalitet og responsivt design er alle faktorer inne brukervennlighet søkemotorer bruker for å rangere nettsider. Er ikke dette i orden og optimalt så vil nettsiden din bli plassert lenger bak i søkeresultatene. Så ikke bare går dårlig brukervennlighet utover brukeren, men også søkeresultatene som kan være verdifull trafikk for din virksomhet.
-
Gjør-det-selv løsninger som Wix og Squarespace
Du har kanskje sett en reklame fra Wix eller andre selskaper som tilbyr gjør-det-selv løsninger. Det ser så enkelt ut, og etter 5 min så har du en profesjonell nettside som ser helt lik ut som dine konkurrenter eller enda bedre til og med.
Men før du vet ordet av det så har du sittet i 2 timer for å finne ut hvordan man sentrer en boks på forsiden. Det er her du sakte men sikkert ut at selv slike løsninger krever en god del tålmodighet og har en læringskurve med seg. Poenget med en nettside er ikke at du skal bli en webdesigner, heller at din virksomhet når sine mål gjennom en. Gjør-det-selv løsninger er også begrenset ift. funksjoner og integrasjoner. -
Rabatt fra venner og familie
Du har kanskje venner eller familie som kan designe nettstedet ditt nesten gratis. Det er fantastisk! Men er vennen din en ekte webdesigner? Er de oppdatert på de nyeste teknologiene og trendene? Har de klart å holde tritt med ferdighetene innen faget? Har de ressursene og støttesystemet til å utvikle og vedlikeholde nettstedet etter den er publisert? Du skjønner, en "ferdig" nettside er egentlig bare begynnelsen. Du ser bare forsiden av nettstedet. Bak ligger hele systemet, som krever kontinuerlig vedlikehold og forbedring. En utdatert nettside står i fare for å bli infisert av virus og miste delvis funksjonalitet dersom den ikke blir vedlikeholdt.
Så er en billig nettside verdt det?
Det korte svaret er nei. Bedrifter som ønsker å kapitalisere på internett vil heller gå i tap når de går for billige nettsideløsninger. Vi håper at du nå forstår viktigheten av en profesjonell nettside for din virksomhet. Det er ikke "bare" en nettside, det representerer din bedrift og hva dere står for. I 2021 så er det viktigere enn noen gang for bedrifter å styrke sin digitale tilstedeværelse og en profesjonell nettside er et minimum for å ivareta sin målgruppe samt skalere for vekst.

Klar for å satse på nett?
Er det på tide med en oppgradering eller har dere ikke anskaffet dere nettsider enda? Vi både oppgraderer og utvikler helt nye konsepter som profesjonelle og brukervennlige tilpasset deres målgruppe(r).
Kontakt oss