Artikler
Webnext • 05.05.2021

🕑 12 Min lesing
Bilde av sale pristagg

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering (SEO) er en strategi for å få nettsteder høyt opp i søkeresultater fra søkemotorer for relevante søkeord. Strategien er svært effektiv fordi folk som søker etter relevant informasjon om produkter og tjenester er kjøpeklare.


"Google it" er nye måten å finne informasjon på

En plass på første siden av søkeresultater er utrolig verdifullt, fordi de aller fleste klikker kun på disse resultatene og er allerede potensielle kjøpeklare kunder. Dette gjør også arbeidet med å få nettsteder til å rangere høyt krevende på grunn av konkurransen det bringer med seg.

Google søkemotor står for over 90% av all søketrafikk og flere undersøkelser viser at informasjonskilder som søkemotorer er mest brukt av sluttbrukere før de bestemmer seg for hvilket produkt eller tjeneste de skal kjøpe.


Så hvordan får man gode resultater i søkemotorer?

  • Teknisk - rask og sikker nettside

    Dette er et område som absolutt ikke kan ignoreres. Om din nettside er god på alle måter, men ikke det tekniske, så vil du ikke bare miste verdifull plassering i søkeresultater, men over 80% av de som besøker nettsiden din vil ikke komme tilbake dersom nettsiden din bruker mer enn 3 sekunder på å laste f.ex. Google anbefaler en lastetid på under 3 sekunder, helst under 2 sekunder. Man kan bruke caching, redusere unødvendig HTTP forespørsler og andre teknikker for å oppnå gode hastigheter.

  • Ha utgående lenker til andre nettsteder

    "Vent litt, betyr ikke det at jeg mister trafikk?" tenker du kanskje nå. Men sannheten er at søkemotorer ser på nettsteder som lenker ut til andre nettsteder av god kvalitet som mer skalerbare og verdifulle kilder for informasjon enn de som ikke gjør det. Dette gjør det også mer sannsynlig at andre vil lenke til ditt nettsted som igjen vil skape bedre autoritet for ditt nettsted. Og husk at lenkene bør peke mot nettsteder av god kvalitet, sikt heller for kvalitet enn kvantitet. Dårlig lenker kan skade din autoritetsverdi og være vanskelig å fikse, så gå alltid for kvalitet, og ikke kvantitet.

  • Finn riktig nøkkelord og ikke undervurder "Long Tail Keywords"

    Før man går i gang med produsering av innhold så bør finne riktig nøkkelord ved hjelp av analyser. Her kan man bruke Google Keyword Planner, Semrush eller andre SEO verktøy. Det hjelper ikke å skrive bra innhold når man ikke bruker relevante nøkkelord som igjen vil gjemme nettstedet ditt lenger bak i søkeresultater. Ofte kan man også gå for lengre fraser, også kalt "Long tail keywords" i stedet for korte nøkkelord. Dette er fordi nøkkelord ofte har skyhøy konkurranse mens lengre fraser har mindre konkurranser. Man kan se på lengre fraser som en gjemt gullkiste, dersom få benytter seg av de.
  • Få andre troverdige nettsteder til å linke mot deg

    Dette er fortsatt en måte å skaffe seg bedre autoritet på i dag, men ikke i samme grad som før. Årsaken er at man kan "kjøpe" seg lenker, dermed skape en kunstig autoritet. Uansett så teller det fortsatt om flere andre nettsteder i samme nisje som deg lenker til ditt nettsted. Google vil se på det som at ditt nettsted må være relevant i den nisjen. Gode lenker her er lenker uten "nofollow" HTML attributt. Lenker med denne attributten henviser søkemotorer til å ikke følge lenken, men søkemotorer tar det forsatt i betrakning. Sosiale medier legger "nofollow" på alle utgående lenker i innlegg fordi man kan annonsere innlegg og dermed igjen, skape en kunstig effekt.

  • Praktisk og tydelig innholdstruktur og navigasjon

    Her bør du prioritere sluttbruker først, deretter søkeroboter. En nettside skal være enkel for brukere å navigere seg gjennom. Innholdstruktur og navigasjon skal være praktiske og tydelige for brukere, slik at nettstedet i sin helhet blir enkel for brukere å navigere seg gjennom.

    Driver du nettbutikk så bør produktkategorier, produktsider og innhold som retter som relevante problemstillinger være knyttet på en praktisk måte så sluttbrukeren blir tilfredstilt på alle ledd i kundereisen. Dette vil også gi gode SEO resultater. Man oppnår gode innholdstrukturer ved å forstå seg på målgruppen og hva de søker etter samt tilpasse seg de i henhold til innhold og strukturering av innholdstreet. For å lage en brukervennlig nettside bør man bruke analyseverktøy som Google Analytics f.ex, som gir god innsikt i brukeratferd slik at man kan optimere alle områder på nettstedet.

    Lesbare URL strukturer (nettadresser)
    URL strukturer som er enkle og lese og forstå gjør det bedre enn de som er vanskelige å forstå.

    Eksempel:
    https://nettside.no/Artikler/10-gode-oppskrifter-for-julemat (enkel å forstå)
    https://nettside.no/Artikler/591959192301 (vanskelig å forstå)

  • Unik og gode meta beskrivelser for sider og innlegg

    Meta beskrivelser er meta data som forteller søkeroboter i korte trekk hva siden eller innlegget dreier seg om. Her gjelder det å bruke riktig nøkkelord og klare og tydelige beskrivelser. Disse beskrivelsene dukker også synlig opp i søkeresultater for de som bruker søkemotorer.

  • Social Signals med sosiale medier

    Dette er en faktor Google ikke har annerkjent de bruker som faktor for rangering, men flere har forsatt sett god effekt av å bruke det. Social signals er lenker fra sosiale medier som peker mot ditt nettsted. Alt fra betale annonser til organiske innlegg og innhold. Create useful content that’s share-worthy across your social media platforms.

    • Legg til deleknapper for innlegg
    • Lag konkurranser eller andre arrangementer som kan skape god deleeffekt
    • Skap engasjement og oppfordre folk til å dele ved å spørre de
    • Link influensere i innleggene dine

  • Bruk riktig nøkkelord for bilder

    Google har en hel seksjoner dedikert alene til bilder som viser til hvor stor del av søkemotoren det er. Når man optimerer bilder for søkemotorer så bør man bruke riktig nøkkelord i ALT beskrivelser og andre felt, for det er dette folk bruker når de søker etter relevante bilder. Bare pass på å ikke repeter nøkkelord for større effekt, Google er klar over dette og vil straffe nettstedet ditt dersom de oppdager høyt og upraktisk bruk av nøkkelord. Du burde likevel forklare bilder på den beste måten og ikke kun optimere for søkeroboter.

  • Publiser unikt og høyt kvalitetsinnhold jevnlig

    Dette går under "fresh factor", og er basert på at søkemotorer anser innhold som er oppdatert som mer relevant enn eldre innhold. Dette betyr ikke at bare fordi du publiserte en artikkel sist om et emne, så dukker det innlegget opp øverst i Google. Det er en faktor som spiller inn med andre faktorer. Har man ikke tid eller budsjett til å ansette en innholdsprodusent så er et alltid bedre med noe innhold enn ingenting.


SEO er en langsiktig strategi

Det tar typisk rundt 4-6 måneder før endringer i SEO gir resultater. Derfor er ikke SEO en kortsiktig strategi, men heller en langsiktig en som krever tid og langsiktige mål å gå etter. Om man ønsker kortsiktige resultater, så kan man kjøre en kampanje i sosiale medier eller i søkemotorer (SEM).

Få hjelp til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering kan være en utrolig verdifull trafikkkilde for din virksomhet som du kanskje ikke utnytter deg av. Vi i Webnext har ekspertise i SEO og har hjulpet flere bedrifter med å bli de mest synlige i Google og andre søkemotorer.

Kontakt oss