Artikler
Webnext • 09.06.2021

🕑 5 Min lesing

Når er det på tide å oppgradere hjemmesiden?

Utdatert webdesign
Ser nettsiden din slik ut, så kan det være på tide med en oppgradering.

Har din bedrift en hjemmeside men den er kanskje ikke optimal i form av hastighet, design eller brukervennlighet? Da kan det være på høy tid med en oppgradering. Å ikke oppgradere kan koste deg flere kunder samt merkesvaren din står på spill. Om det tar 4 til 10 sekunder før nettsiden laster ferdig hjelper det lite med et pent design. Har du en rask nettside men dårlig design så gir det et feil inntrykk til besøkende. I begge scenarior så mister du potensielle kunder og setter merkesvaren din på spill, noe du neppe ønsker for din berift.

5 gode grunner til å oppgradere nettsiden

  1. Treg nettside = høy bouncerate

    I følge pingdom.com så forlater 24% til over 38% av besøkende nettsiden umiddelbart hvis lastetiden er fra 3 til over 5 sekunder. Lastetiden er tiden det tar for et nettsted å laste nettstedet besøkende kan se innholdet. Det hjelper lite om nettsiden er profesjonell på alle områder foruten hastighet, fordi besøkende ender opp med å forlate nettsiden umiddelbart.

    Bouncerate basert på lastetid
    • Bouncerate
    • Sidevisning (% av totale sidevisninger)

    Man kan se på grafen at gjennomsnittelige bouncerate for sider med lastetid under 2 sekunder er 9%. Så fort lastetiden overgår 3 sekunder, så øker bounceraten drastisk og allerede ved 5 sekunder så er bounceraten oppe i hele 38%!

    Det er også relevant hvor målgruppen din besøker nettsiden fra. Om din målgruppe er fra Norge, så trenger ikke nettsiden å være rask for besøkende fra Spania. Dette er fordi hastigheten på nettsider er basert på hvor nærme serveren er de som som besøker nettsiden. Jo nærmere, jo raskere. For en internasjonal målgruppe, så kan man bruke en såkalt CDN (Content Delivery Network) som Cloudflare f.ex., som består av et nettverk av flere servere i verden der nærmeste serveren til de som besøker blir benyttet.

  2. Rotete navigasjon og innholdstruktur

    Det skal være enkelt for brukere å finne relevant informasjon på nettsiden. Rotete navigasjon og innholdstruktur vil gjøre at besøkende forlater nettsiden. Nøkkelen til å lage brukervennlig navigasjon og innholdstruktur er å se hvordan besøkende bruker nettsiden gjennom analyseverktøy som Google Analytics f.ex. Da kan man se hva besøkende klikker mest på og hvordan de navigerer seg gjennom nettsiden i løpet av en økt. Her er det masse verdifull data man kan bruke for å gi besøkende mer verdifull informasjon raskere og enklere.

    Man bør også gjøre analyse av nøkkelord og spørsmål målgruppen søker etter i søkemotorer for å innhold som svarer på relevante spørsmål og problemstillinger for besøkende.

  3. Ikke relevant innhold og dårlig innholdskvalitet

    Hvis din bedrift, har en nettside med flere artikler som kan være nyttig for målgruppen, så hjelper det lite om målgruppen ikke finner det gjennom søkemotorer. Det er her nøkkelordanalyse kommer inn. En strategisk tilnærming for å utarbeide relevant og godt innhold er å gjøre nøkkelordanalyse på forhånd. Her kan man finne ut hva folk faktisk søker etter i din bransje og hva slags spørsmål de har rundt tjenestene/produktene/tema.

    Resultater for fotballsko fra Google Søkeordplanlegger
    Med Google Søkeordplanlegger kan man se oversikt over relevante søkeord og fraser for søkeord som er relevante for dine tjenester/produkter/tema.

    Man kan finne korte nøkkelord med enorme søkevolum, men disse har som oftest veldig hard konkurranse, så her kan det være smart å finne andre alternativer av nøkkelordet som lange fraser, også kalt Long Tail Keywords med mindre konkurranse.

    Etter man har gjort nøkkelordanalyse, så vil man strategisk produsere innholdet basert på disse nøkkelordene. Det er viktig å ikke overdrive bruken av nøkkelord, da dette medfører til straff av søkemotorer fordi det blir sett på som et kunstig forsøk for å rangere bedre.

  4. Utdatert eller ikke-profesjonelt webdesign

    Design på nettsiden gir et visst inntrykk til besøkende. Er det ikke profesjonelt eller utdatert, så er det samme inntrykk besøkende vil få av din virksomhet. Designet bør være profesjonelt, moderne og tilpasset virksomhetens profil for å gi besøkende et profesjonelt inntrykk av din virksomhet. Husk på at en nettside som så bra ut i 2010 ikke nødvendigvis gjør det i 2021, tidene endrer seg og henger man ikke med så risikerer man å miste store deler av målgruppen.

  5. Ikke tilpasset for mobil og nettbrett

    Mobilvennlig design, også kalt responsivt design går ut på at nettsiden skal tilpasse seg mobil, nettbrett og PC for å gi like god brukeropplevelse uavhengig av hvilken enhet besøkende bruker. I dag er over 50% av all internett trafikk via mobil i følge kilden statcounter.com.

      Ulemper med å ikke ha en mobilvennlig nettside
    • Man går glipp av over 50% av trafikken
    • Søkemotorer plasserer nettsiden lengre bak i søkeresultater
    • Man blir forbigått av konkurrenter som har mobilvennlige nettsider

    Hvis du lurer på hva de største fordelene med å ha en mobilvennlig nettside er så kan du lese denne artikkelen som tar for seg 5 gode gode grunner til å tilpasse nettsiden for mobil.

Trenger du hjelp med oppgradering av nettsiden?

Trenger nettsiden til bedriften litt kjærlighet? Vi har oppgradert flere nettsider og tar gjerne en uforpliktende prat med deg om deres planer.

Kontakt oss